Herr- och damcyklar – vilka är egentligen skillnaderna?

Herr- och damcyklar – vilka är egentligen skillnaderna?

Herrcyklar – de är jobbiga att kliva av. De är ofta tyngre och dessutom svårare att hantera. Dessutom har de sällan en cykelkorg, vilket många damcyklar har. Men vad är det egentligen de praktiska skillnaderna? Och är det nödvändigt att kalla dem dam- eller herrcykel?

När man konstruerade cyklar från början tog man stor hänsyn till stabiliteten i ramen. Det var ingenjörer som byggde dem – knappast ergonomer eller konsumentrådgivare, som såg till att det skulle bli riktigt trevligt att åka på cyklarna. Snarare tillverkades dem med ett mer tekniskt perspektiv, och en herrcykel, med den typen av ram, är helt enkelt en mer stabil konstruktion.

Så uppkom dam- och herr-cyklar

Anledningen till att ”damcyklar” började tillverkas, var för att kvinnor efterfrågade modeller som passade att cykla med kjol. Då efterfrågan fanns, inleddes också tillverkningen. Resultatet blev en cykel som är lättare att komma på och av, en konstruktion som uppskattas av såväl män som kvinnor idag.

En nackdel med herrcykel är att det är svårare att frakta saker generellt. Ofta har man ingen cykelram, men däremot en pakethållare. Har man stora saker på pakethållaren finns risken att de sparkas till vid av- och påstigning. Benen måste helt enkelt lyftas så pass högt att det är en risk. Det här gör det omständligare att skjutsa barn med cykelsits monterad därbak.

Egentligen är det kanske missvisande att tala om dam- respektive herrcykel. Ett mer precist sätt att tala om det vore att säga sluten eller öppen ram. Det är egentligen den stora skillnaden mellan de två, även om cyklar med öppen ram oftare också har en cykelkorg. En ”damcykel” kan vara lika bra för män som det är för kvinnor, beroende på vad man ska använda den till. Generellt är de bättre på att frakta saker, precis som nämnt ovan. De är också bra för den som helt enkelt upplever att det är jobbigt att stiga på och av en cykel med sluten ram.

Men en cykel med öppen ram har inte lika goda egenskaper när man ska cykla snabbt och långt. Det sker en effektförlust med den typen av konstruktion. När man däremot inte ska tävla, kan det vara mycket praktiskt att använda sig av en cykel med öppen ram.