Vad gör Joya skor så bra för rygg och leder?

Det är vanligt att Joya skor marknadsförs med en slogan i stil med ”För din ryggs bästa”. Det är alltså ett märke som utvecklar skor som stöttar och dämpar på ett sätt som ger god hälsa både för rygg, leder och fötter.

”Världens mjukaste skor – Joya”

Funktion och komfort nås med:

  • Ovandel
    Ovandelen är tillverkad av mjukt och slitstarkt material som andas. Att en sko andas betyder att värmen transporteras ut från skon varpå den inte upplevs lika ”tät” och ”varm”.
  • Innersula
    I alla skor från Joya finns en unik innersula som även den är av material som andas. Sulan är antibakteriell vilket därmed minskar mängden bakterier som kan frodas. Den kan även lätt tas ut för att tvättas vid behov. Sulan är av Orlite-skum. Ett skum som är en av de punkter som karaktäriserar Joya skor.
  • Mellansula
    Mellansulan är ofta relativt tjock och består av PU-skum. Det är framförallt denna del som ger skon den dämpande effekten som många eftersträvar vid val av dessa skor. Sulan är mjuk, elastisk och dämpande.
  • Yttersula
    Yttersulorna på skorna är tillverkade av elastiskt gummi vilket skapar en följsam känsla under promenaden.

Certifierade och rekommenderade

Joya är ett märke som rekommenderas av Association Forum Healthy Back, Better Living and Federal Association (Tyskland).

Affärsidé hos Joya skor

Joya har som affärsidé att skapa en ”må-bra” sko. Skor som hjälper folk till rörelse trots ömma leder, fötter eller ben. Skor som stöttar och hjälper på vägen framåt. De presenterar sig själva som en ”innovativ skotillverkare” som följer samhällsutvecklingen och skapar skor utifrån de gällande behov som finns. Detta utifrån bland annat sociala, ekonomiska och yrkesmässiga förutsättningar. Det schweiziska märket har sina rötter i Masai Barefoot Technology som revolutionerade skomarknaden med en helt ny typ av sko.

Joya grundades 2006 och sökte sitt första patent 2008. Därefter lanserades skomärket i Tyskland och Schweiz varpå en serieproduktion kunde påbörjas. Det dröjde inte mer än ett år förrän märket fick mycket stor uppmärksamhet i media – något som självklart gynnade dess möjlighet att växa. Under 2010 kom de första sandalerna, för både herr och dam samt de första ballerinaskorna (dam). Året efter fick företaget ett tydligt kvitto på att de arbetat på rätt sätt. Detta genom att en biomekanisk studie påvisade positiva effekter av dessa skomodeller.